Avslutad Challenge

Så var den första 10 veckors utmaningen avslutad, med ett betydligt bättre resultat än väntat. Här kan ni läsa om vad jag ville uppnå. Utgången hade jag aldrig kunnat tänka mig. Jag älskar att träna, jag älskar att känna mig stark i kroppen, att kunna referera till mig själv som relativt vältränad eller påväg att bli. Jag har kommit igång starkt med löpningen, den träningsplanen jag hade från början är sprängd för länge sedan. Jag har på 10 veckor gått ifrån att vara spyfärdig efter 2 km i galet lugn takt till att springa 6 km i lugn takt och knappt få höjd puls, eller springa 3 km på 15 min och känna att jag kan ta i lite till. Men jag har fuskat med plankor! Aja baja!

Jag inledde på en vikt på 73 kg (!!!!!!!), efter månader av stränga hårda powerwalks dag ut och dag in hade vågen stått still. Jag ville med denna utmaning kicka igång kroppen, tyckte jag satte målet för den tiden högt, till 65 kg. Som ni vet passerades den gränsen någonstans i mitten av februari, ner förbi 70 kg gick fort. Till 65 relativt fort, sen har det gått trögt och fortsätter att gå trögt, men jag deppar inte för det. Just nu väger jag ca 62,5 + – 0,5 typ, beroende på när på dygnet. Jag har tappat över 10 cm på bara midjan och gått ner strax över 10 kg, på bara 10 veckor! Visst har jag dessa veckor valt bort fikabröd, läsk, alkohol, och godis, men jag har å andra sidan ätit otroligt god mat. Vi lagar numera så mkt roligare och godare mer näringsrik mat, jämfört med förut.

Kroppen känns smidigare och de mesta av mina kläder är på tok förstora, framförallt byxor, de är lite mer känsliga för viktsvängar, toppar är lättare de har ett bredare spann.

Men den största vinsten just nu är löpningen, jag njuter av den, jag avancerar både i tid och i distans. Jag har gått ifrån noll träning till att träna 5-6 pass i veckan, varierat med löpning, styrka hemma och ett och annat grupppass på gymmet. Och verkligen göra dem för att jag vill, för att jag ser skillnad på kroppen och känner skillnad.

I helgen när det är ljust ute när jag är hemma ska jag ta foton. Halvvägs har ni ju sett och jag tycker inte att det hänt så mkt mer, kanske på armar och ben, men jag ska fota iaf.

Kosten har jag skött så gott som prickfritt hela vägen fram, bortsett från de gånger jag lagt in som fridagar, bland annat när Alvin fyllde år. Jag äter 5 ggr per dag, jag är sällan hungrig, eller jo nu på jobbet är jag lite hungrig emellanåt, men det är nog att kroppen vänjer sig, äter ju frukost så tidigt nu.

Men nu blickar jag framåt, jag är stolt över det jobb jag presterat hittills men jag kan inte leva på gamla meriter, nu är nu, och det är en ny 10 veckors period som stundar. Mer om den i ett eget inlägg.

Mitt mål var att bli en sån som gillar att träna, som älskar att springa och att komma i mina jobbkläder, mina uniformsbyxor rasar av, de är på tok för stora, skjortorna är luftiga och jag älskar att träna och att springa! Jag känner att jag lyckats så här långt! Jag planerar måltider och träning och jag genomför och presterar!

4 thoughts on “Avslutad Challenge

  1. Bra jobbat, du är så duktig! Tänk på vad du sa i början, vågen är inte det du bryr dej om! Så åter Johanna, skit i vad vågen står på! Du tränar ku upp muskler och du vet att muskler väger mer än fett så fortsätt kämpa, kroppen omfördelar sig ”bara” i vissa perioder men huvudsaken är ju att du är nöjd med kroppen och då är det väl skitsamma vad vågen visar!

  2. Du är en super bra förebild för mig!! Du är verkligen superduktig! D står ju still för mig med nu, antar att det är musklerna som spökar men vågen är inte allt även om jag gärna vill nå min drömvikt! Lycka till i nästa Challenge! Ses på fredag:)

Kommentera

