10 veckor till, började häromdagen!

I helgen avslutade vi som sagt förra utmaningen och kickade igång en ny. Även denna sträcker sig 10 veckor, dvs 11/3 till och med den 20/5. Denna gång med lite mer tränings inriktade mål, framför allt gällande löpningen.

Idag har jag som mest någonsin sprungit 6 km utanför en fotbollsplan. Målet är att springa en mil. Misstänker att jag snart kommer att klara det om jag fortsätter att utvecklas som jag gör nu med löpningen och om så blir fallet så kommer jag att satsa på att pressa tiden, önskan är milen under 60 min. Idag springer jag 5 km på ca 30, beroende på sträcka, snabbast är på 27 min.

För att klara detta kommer jag att fortsätta att bygga upp min bålstyrka och kroppsstyrka, samt konditon såklart genom varierad löpträning kombinerat med styrketräning och mina snabba promenader till och från bilen om dagarna.

Löpning, ca 3-4 pass, 1-2 medelpass ca 5 km, 1  varierat intervall pass samt ett distanspass, där distansen ökar successivt vartefter jag presterar längre distanser.

Styrketräning ca 2 pass/ vecka, varierade med fokus på bål, armar, rygg, och axlar men självklart benstyrka till viss del. Dock planerar jag att träna ben och rumpa genom löpningen, med backträning inlagd i intervallerna bland annat.

Jag slarvade med plankan förra utmaningen, så denna utmaning, gäller följande, planka 2 ggr per dag 3*1 varierad planka beroende på dagsform, såvida det inte kommer att ingå motsvarande mängd i styrkepassen

Jag kommer att fortsätta med en relativt strikt kost, jag planerar att unna mig vissa måltider om det är inom mitt mål för dagens energiintag, men inte varje dag såklart. Godis, är jag kluven till. Vi får se. Jag har ett viktrelaterat mål men vi får se, jag fokuserar inte på det men kommer att fortsätta väga mig för att kontrollera så att jag inte går upp, stå still eller ner känns ok. Jag anser att jag har rätt mkt fett att ta av så jag bör inte gå upp bara för att jag eventuellt bygger muskler, utan det borde gå plus minus noll. Vi får se.

Det är planen iaf! Nu kör vi! Än så länge 1 ½ vecka med jobb så känns det inte svårt att få in träningen, men då är ju Danne hemma och gör ett suveränt jobb på markservicen =)

Kommentera

