Tabata

Jag är helt kär i tabataträning, dvs att man utför en övning i 4 min, jobbar 20 sek och vilar 10 sek i totalt 4 min per övning. Helst ska man hoppa på
Nästa övning utan att vila emellan!

Det går att variera i all oändlighet! Jag jobbar enbart med min kropp som vikt, det enda redskapet jag i dagsläget använder är en stol och en yogamatta (för att jag är bekväm).

Jag gör olika upplägg nästan varje gång, blandar olika övningar och kör olika länge dvs olika många övningar. Denna vecka satsar jag på främst hög puls, men även rena styrkepass så denna vecka kör jag följande:

Mån- 10 övn, 2 uppvärmningsövningar med fokus på att få upp pulsen och få den varm sedan 8 varierande styrkeövn. + pw med dubbelvagnen 8 km

Tis- vilodag bortsett från en lugn promenad på ca 5 km på fm

Ons- 10 övn, varannan puls varannan styrka, dagens pass känns lite på förhand som ett mördarpass, men det återstår att se. + pw med enkelvagn, intervallerna blev inte av:/ det var för halt.

Tors- 10 övn, varannan puls och varannan styrka, detta pass kör Danne och jag tillsammans så det brukar bli ruggigt jobbigt 😉

Fre- pw med dubbelvagnen, 8 km samt lite styrka i Lekparken om vädret är ok och barnen samarbetar, perfekt att använda stängerna i Lekparken till styrkeövningar – annars blir det 3 styrkeövningar hemma inne.

Lör- löpning 3 km, ev en pw

Sön- vilodag bortsett från en pw med enkelvagn ca 8 km

Ganska mkt träning men lägg där till att jag inte har någon restid till träningen då den utförs i köket;) Å såklart alla plankor!! 3*1 min med 30 sek vila också 2 omgångar per dag!

Vill ni se de olika uppläggen mer djupgående?

Nästa vecka måste jag komma på
Något nytt för att chocka kroppen lite, för genom att överraska kroppen så får man lite bättre resultat, dvs varierad träning. Så nästa vecka kanske Spinningcykeln får tjänstgöra lite mer igen.

2 thoughts on “Tabata

Kommentera

