Nappens vara eller icke vara!

Jag har alltid varit väldigt negativt inställd till napp. Tills Alvin föddes och bokstavligen sög musten ut mig. Danne fick nog och åkte och köpte en napp till lillskiten:)

Jag stod fast vid att han enbart skulle ha den då han sov på dagarna. Ingen napp vid ledset eller gnälligt barn och definitivt inte på natten. Jag vägrar nämligen kuta upp och ner på natten för att stoppa in en napp. Inte heller vill jag bli en sån förälder som febrilt letar efter nappen när barnet är ledset utan jag vill trösta istället.

Jag ska erkänna jag har någon eller några gånger stoppat in nappen på eftermiddagen när det där jag är trött men vill inte sova gnället satt in.

Var och en gör sina val med sina barn och sina liv jag dömmer inte någon, detta är bara mina åsikter om hur jag vill ha det.

Det har fungerar bra att han bara haft nappen under vilorna på dagen, och helt utan nattetid. Men så började han vakna på kvällarna och var hysterisk och jag började fundera på om han började bli lite för medveten om nappen på dagtid. Så i lördags tog vi helt sonika bort nappen, han har inte erbjudits den sedan i lördags och det har inte varit nåt problem!

Helt otroligt! Han förklarar sitt missnöje en liten stund innan han somnar i vagnen vid vissa stunder annars är sen största nöten att knäcka just nu att få honom att sova lika länge som han gjorde innan nappen försvann. Då sov han mellan 1-3 timmar varje vila dvs 2 ggr om dagen. Nu har han dock endast sovit Max 1 timma per gång! Vilket ger lite gnälliga dagar men han vänjer sig säkert:)

Oj vad långt det blev, morgondagens prövning blir att åka en massa bil utan nappen men jag har kastat alla tror jag så det får gå helt enkelt:)

Imorn väntat dagis för Stina och babysim för mig och Alvin 🙂 och två promenader!

One thought on “Nappens vara eller icke vara!

  1. Tur att vi alla är olika:) tänker inte komma med nått i stil med vad duktig han är för det är som du säger, han förstår knappt inte ens att han har napp. att sluta med napp när dem är 8 mån lr 3år tror jag inte är någon skillnad om man tänker på hur lätt det går bara man är bestämd. Leah sa aldrig någonting, inte heller när vi slutade nattetid. Jag älskar nappen och tänker inte sluta med den på lääääänge, Lova behöver den och speciellt nu på dagis.

Kommentera

