Barnmat

När Stina var liten så lagade jag ytterst lite egen mat till henne, den hemlagade mat hon oftast åt var från min mamma, annars är hon uppvuxen på burkar.

Allt kändes så krångligt och läskigt då, jag var rädd att hon inte fick i sig det hon skulle eller ännu värre att hon fick i sig något hon verkligen inte skulle ha.

Denna gång med den omtalade tvåan känner jag mig säkrare som mamma och vågar mer, inte för att jag offrar Alvin såklart men jag tänkte att så svårt kan det ju inte vara att göra egen mat och vips så äter han i princip bara hemlagad mat och jag tycker att det är jättekul att laga hans mat. Att smaksätta utan salt 🙂 är en utmaning för mig som älskar salt!

Men mycket persilja, basilika, citron och sån pulverparmesan blir det! Den färska Laxen i vårt ica var på tillbud så idag blev det två laxrätter med samma grund men olika smaksättning: lax med potatis, lök, morot och gröna ärtor såklart med extra fett och en skvätt grädde, knepet för att inte få klister är att använda kokvattnet när man mixar. Den ena smaksattes med sån parmesanost och den andra med persilja och citron!

Hela familjen provsmakade innan det portionerades och packades in i frysen och till o med Danne som inte är så förtjust i lax tyckte att båda var jättegoda, Stina rynka lite på näsan åt att det var mixat men tyckte det smakade gott!

Glömde dock fota 😦 men barnmat ser ju inte för kul ut så jag besparar er det idag!

Men mitt fredagstips är våga prova till alla er som kanske vill men betningen riktigt hur!

Önskar er en mysig kväll!

3 thoughts on “Barnmat

Kommentera

